تنظیمات امنیتی برای سرور مجازی

تنظیمات امنیتی برای سرور مجازی
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۳-۰۶-۰۲

تنظیمات امنیتی برای سرور مجازی:

به دلیل استفاده از منابع و اتلاف ترافیک به خصوص در میزبانی وب سایت‌ها و همچنین جلوگیری از نفوذ هکرها افزایش امنیت سرور مجازی اهمیت زیادی پیدا کرده است.اگر سایت شما نیز بر روی سرور مجازی ویندوز یا لینوکس قرار دارد لازم است که اقداماتی را در جهت افزایش امنیت سرور مجازی انجام دهید تا از عملیات مخرب جلوگیری نمایید.

در واقع نمی‌توان گفت یک وب سایت کاملاً امنیتش رعایت شده و از همه لحاظ امن است این موضوع در مورد وب سرورها سرورهای مجازی و غیره نیز صدق می‌کند. در واقع نمی‌توان گفت یک وب سایت یا سرور به طور ۱۰۰ ایمن است اما باید گفت که امنیت سرور مجازی را می‌توان تا حد زیادی افزایش داد اگر نگران از دست دادن منابع و داده‌های خود در سرور مجازی هستید باید اقداماتی علیه باگ‌ها پیکربندی‌های نادرست و حفره‌های درون سرور مجازی انجام دهید و آنها را از بین ببرید. این گونه دیگر مجبور نخواهید بود برای داده‌های از دست رفته هزینه و زمان زیادی را صرف کنید.

تنظیمات امنیتی برای سرور مجازی

امنیت سرور مجازی

یکی از مهم‌ترین موارد در حوزه فناوری اطلاعات امنیت سرور مجازی است که انجام آن دانش و تخصص خاص احتیاج دارد. امنیت سرور مجازی به صورت زیر دسته‌بندی می‌شود:

  • امنیت شبکه
  • امنیت سیستم عامل
  • امنیت خدمات وب و پیکربندی امنیتی آنها

در این مطلب تمامی موارد امنیتی سرور که در وب سایت‌ها و اطلاعات آنها اهمیت ویژه‌ای دارد به همراه نحوه تست امنیت سرور مجازی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بهترین روش برای افزایش امنیت VPS

اگر شما نیز صاحب وب سایت بزرگی برای کسب و کار خود هستید افزایش امنیت سرور مجازی برای شما بسیار حیاتی است. امنیت سرور مجازی را می‌توان با اقداماتی نظیر انتخاب هاستی امن ظارت بر سوابق سرور مجازی نظارت بر گزارش‌های سرور و مدیریت دسترسی کاربران افزایش داد. همچنین با کنترل ورودی کاربر نیز می‌توان امنیت سرور مجازی را تا حدودی تامین کرد.

آموزش افزایش امنیت سرورهای مجازی

سرور مجازی (vps) به معنای سرور خصوصی مجازی است. مانند رایانه ای که همیشه در دسترس است و اتصال به اینترنت پرسرعت دارد. سرورهای مجازی دارای ویژگی ها و مزیت های زیادی هستند که اگر می خواهید در مورد هر یک از آنها بدانید مقاله سرور مجازی چیست را مطالعه کنید. همانطور که گفته شد افزایش امنیت سرور مجازی بسیار مهم است. اما نحوه پیاده سازی آن شامل  نکاتی است که برای افزایش امنیت VPS باید رعایت کرد.

  • هاست با امنیت بسیار بالا را انتخاب کنید

ممکن است این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که چه هاستی امن‌تر و مورد اطمینان است. هاستی که امکانات و ابزارهای امنیتی بیشتری را ارائه دهد قطعاً نسبت به رقبا امن‌تر است. معمولاً برای این هاست پشتیبانی ۲۴ ساعته نیز یکی از مهم‌ترین مسائلی است که سبب اطمینان کاربر و افزایش آرامش خاطر او می‌شود.

  • نظارت بر ورود به سرور مجازی

اگر می‌خواهید اقداماتی را که روی سرور مجازی انجام می‌شوند کنترل کنید باید به گزارش‌های سرور مجازی مراجعه کنید. این گزارش در واقع نوعی گزارش متنی است که در مورد فعالیت‌های سرور در بازه زمانی مشخصی به شما اطلاعات می‌دهد.زیر نظر داشتن منظم سطح ترافیک و خطاهای کاربر به شما کمک می‌کند که به محض بروز مشکل در سرور مجازی از پس حل کردن آن برآیید. پس در واقع این نظارت شما را در برطرف کردن مشکلات یاری می‌دهد. همچنین توجه داشته باشید تنظیمات ایمیل به شما کمک می‌کند راحت‌تر از اعلان‌ها و هشدارها باخبر شوید.

  • یک افزونه امنیتی اضافه کنید

اگر می خواهید امنیت و حفاظت بیشتری برای سرور مجازی خود داشته باشید، افزونه ModSecurity را به فایروال اصلی اضافه کنید.

  • نظارت بر گزارش‌های سرور

چنانچه می‌خواهید که رفتارهای مشکوک و حمله‌های احتمالی را در سرور شناسایی کنید بهترین راه نظارت بر گزارش‌های سرور است.به علاوه می توانید AWStats را تجزیه و تحلیل کنید تا گزارشی از کشورهای بازدید شده دریافت کنید. این گونه  دسترسی وب سایت خود را بررسی می کنید و  چنانچه متوجه ترافیک غیرعادی یا زیاد از مکان خاصی شدید می توانید از حمله به سرور مطلع گردید. همچنین با این روش می توانید اطلاعاتی در مورد صفحات پربازدید به دست آورید.
  • مدیریت دسترسی کاربران

اگر می خواهید امنیت سرور مجازی را افزایش دهید قبل از همه باید تصمیم بگیرید که کاربران به چه قسمت هایی دسترسی داشته باشند و چگونه آن ها را کنترل کنید.

بهتر است علاوه بر مدیریت دسترسی به فایل های مختلف از ابزارهایی مانند SELinux استفاده کنید. با این ابزار  اتصالات شبکه، فایل ها و شبکه ها را مدیریت می‌کنند. چنانچه سرور شما توسط کاربران زیادی استفاده می شود  باید تصمیم بگیرید که دسترسی کاربران را محدود کنید تا از دستکاری منابع و فایل های حساس جلوگیری شود.

چرا امنیت سرور مجازی مهم است؟

همان طور که اشاره کردیم فضای اینترنت به طور ۱۰۰ درصد امن نیست اما نکاتی وجود دارد که رعایت آن ها می تواند تا حدودی امنیت را فراهم سازد. سرور ها در واقع میزبان وب سایت ها و برنامه های آنلاین هستند که بهتر است از امنیت بالایی برخوردار باشند. اگر می خواهید از اطلاعات و داده ای خود به خوبی مراقبت کنید و از حملات و نفوذ به آن ها جلوگیری کنید پس امنیت سرور مجازی را فراموش نکنید. فراموش نکنید که امنیت سرور مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است و هزینه کردن بابت پان به نفع شما خواهد بود.

بازخوردها
مقالات مرتبط
معرفی انواع گواهینامه ssl + ویژگی ها
معرفی ویژگی های گواهینامه ssl
[custumexpert]
زمان مطالعه: 4 دقیقه
رایانش ابری یا Cloud Computing چیست ؟
رایانش ابری یا Cloud Computing چیست ؟
[custumexpert]
زمان مطالعه: 5 دقیقه